torsdag 26 augusti 2010

Höststämning!

Nu börjar det bli höstruggigt ute. Jag målade idag, under tak men ändå "ute" och färgen vill inte riktigt torka. Äpplena börjar mogna och man får passa på att göra något gott. Förra hösten hittade jag ett bra recept på äppelpaj - världens godaste -  på någons blogg. Men jag kommer inte ihåg vart, är det någon som vet så hör gärna av er. Så här gör jag i alla fall min. Den är riktigt mumsig!

Äppelpaj med maräng

100 g smör
1 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Blanda torra ingredienser.
Smält smöret och häll över.
Låt degen svalna.

Skala 5-6 äpplen i tunna klyftor och blanda dem med
0,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk potatismjöl

Tryck ut degen. Gärna i form med högre avtagbar kant.

 Häll i äppelblandingen.

Grädda i 200 grader i 25 minuter till nästan klar.

Vispa maräng
2 ägg
1 dl socker

Bred ut på pajen.
Grädda tills den känns torr och fått en lite knäckig yta.



Låt er väl smaka och tack för receptet du okända!

1 kommentar: